Saturday, February 2, 2013

Sorry seems to be the hardest word

Assalamualaikum....

Untuk entry kali ni, aku nak share mengenai MAAF , satu artikel yang aku baca kat Memaafkan itu indah... Walaupun Allah telah banyak menjelaskan dalam firman-firmanNya bahawa salah satu ciri orang yang bertaqwa adalah memaafkan kesalahan orang lain, namun secara praktikalnya, memaafkan adalah bukan perkara yang mudah... Bak kata Elton John, Sorry seems to be the hardest word, hehe....



Dalam satu kisah, Abu Bakar As- Siddiq pernah bersumpah untuk tidak lagi membantu seorang kerabatnya, Misthah bin Atsatsah kerana kerabatnya itu telah ikut menyebarkan berita bohong tentang puteri beliau, iaitu Siti Aisyah, tetapi Allah telah melarang tindakan Abu Bakar itu, sehingga turunlah ayat yang ke 22, dalam surah An Nur,

"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka tidak akan memberi bantuan kepada kerabatnya, orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kalu tidak suka bahawa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"...

Daripada ayat ni, kita tahu bahawa memaafkan membuatkan hati lebih tenang... Dan perlu diingat bahawa sebuah kemaafan tu masih belum sempurna selagi masih ada sisa-sisa kemarahan, apatah lagi dendam dalam hati... Semoga dengan memaafkan kesalahan orang lain, Allah akan mengampuni dosa-dosa kita...

Dalam Surah Al- A'raf : 199
"Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh"

Dalam Surah Al-Imran : 134
"(Orang-orang yang bertaqwa adalah) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan".

Dalam artikel ni jugak, penulis ade share mengenai satu kisah, jom kita hayatinya.....

Sepasang suami isteri yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar & suaminya mengherdik isterinya dengan sangat keras….
Isteri yang kena herdik, merasa sakit hati, tapi tanpa berkata-kata, dia menulis di Atas Pasir :
” HARI INI SUAMIKU MENYAKITI HATIKU “
Mereka terus berjalan, sampai menemukan oasis di mana mereka memutuskan untuk mandi.
Si Isteri, mencuba berenang namun nyaris tenggelam, namun pada akhirnya berhasil diselamatkan Suaminya. Ketika sang isteri mulai siuman & rasa takutnya hilang, dia menulis di Sebuah Batu :
” HARI INI SUAMIKU YANG BAIK MENYELAMATKAN NYAWAKU”
Suami bertanya :
Kenapa setelah aku melukai hatimu, kamu menulisnya di Atas Pasir & sekarang kamu menulisnya di Atas Batu?
Isterinya menjawab :
Saya menulis di Atas Pasir agar angin maaf datang berhembus & menghapus tulisan itu…
Dan bila sesuatu perkara baik diperbuat suamiku, aku harus memahatnya di Atas Batu, agar tidak bisa hilang tertiup angin.

BELAJARLAH UNTUK SELALU MENULIS KESALAHAN SESEORANG DI ATAS PASIR, AGAR ANGIN MAAF DATANG BERHEMBUS & MENGHAPUS TULISAN ITU.


Kadang-kadang 10 kebaikan seseorang bisa dilupakan hanya dengan 1 kesalahan. Padahal manusia itu tidak ada yang sempurna & semua orang itu pasti pernah melakukan kesalahan.
Belajarlah untuk saling memaafkan, kerana Allah selalu memaafkan kesalahan hambanya, kenapa kita tidak boleh memaafkan kesalahan orang lain.... Ya Allah, jadikanlah kami hamba yang sentiasa memaafkan, agar hati kami sentiasa tenang...Amin :) 



  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...