Monday, July 25, 2011

why audiology ???

U all penah dgr tak audiology...I think, ramai yg xtau kan?? sbb bila org tanye aku, amik kos ape, aku ckp audiology, muka sume cam blur je n tanye lagi doctor telinga ek??..kdg2 time aku malas nak explain panjang2, aku ckp ye...Actually dulu2 aku xpernah terfikir pon aku nak jadi audiologist, tp ni la takdir Allah kan, He knows what's the best for us :) Usahkan terfikir, word audiology pon aku xpernah dengar, seriously,haha (darak sungguh laaa)..Ok, after SPM, aku isi borang upu...since aku kecik lagi, abah aku nak sgt2 aku jadi doctor, tp aku rase aku ni agak takut la utk jadi doctor, so aku fikir aku nak jadi sorang health professional, but not a doctor....so, bermula drpd itu, aku isi la dlm borang upu, 1st choice, medical....2nd choice, allied health sains (sains kesihatan bersekutu)....aku xtau pon ape bidang kerjaya allied health science ni, aku main pilih je...bile result kuar, aku di 'offer' utk mengikuti asasi sains kesihatan bersekutu di pusat asasi, UIAM di Petaling Jaya..Selain tu, aku dpt offer matrix kat Changlun (same ngn cousin aku) pastu satu lagi accountancy (program CAT-ACCA)....Disebabkan minat bidang kesihatan, aku pilih nak pegi asasi....

Bila study kat sana, org lain sibuk tukar course....parents aku pon same suruh aku tukar, but mase briefing tu, die ckp medical ni pointer kena 3.5....so, aku ingat kalau xdpt 3.5, kena reject...huuuu, takot wey...so, aku fikir aku nak study course sains kesihatan ni 1sem dulu n aku nak tgk result..kalau result aku gempak, aku nak tukar course...Ok, so berlalu lah 1 sem...bile kuar result, alhamdulillah result aku agak baik, so, aku fikir kali ke 2 utk tukar course ke tak....bile pegi ofis, die ckp kalau nak tukar course, kena byr 50 ringgit....pk pnye pk, xjadi nak tukar (syg duit,haha)..

Alhamdulillah sepanjang blaja sains kesihatan ni, aku xde problem....Ok, sebenarnya baru aku tahu, kat UIAM ni, allied health science ni die ade 4 cabang, audiology, optometry, dietetics and radiography....Utk determine kite dpt ape, ade interview tau,haaaa, jgn main2...Mule2 aku confius jgk nak apply ape, so, aku ade jgk msg sorang akak yg amik optometry...die ckp optemetry bagus n mcm2 la, so, aku decide optometry....Tp tibe2 aku rase kurang yakin, aku solat istikarah...satu ari aku rase telinga aku cam xdengar je tibe2...aku pelik, tibe2 instinct aku ckp ni mungkin petunjuk Allah suruh aku amik audiology, n aku yakin...So, mase interview tu, dgn confident nye aku ckp kat dean, aku nak audiology, dean tu senyum je, tgk aku begitu bersemangat...mase tu lecturer audiology pon ade jgk (mesti die bangga ade student yg begitu bersemangat cam aku)...mase kuar result, alhamdulillah, aku dpt course seperti aku apply, Bachelor Of Audiology  :)
Basically keje audiology ialah buat hearing test and die bley prescribe hearing aid...selain tu, die jgk bley diagnose ear disease tp have to work with ENT surgeon and other professional la....Hurm, audiology ni blaja tu agak susah, biase la kan, blaja sume susah...Bile aku stress especially time nak exam, aku ingatkan diri aku, course ni adalah yg terbaik yg Allah tunjuk kat aku, so, kena sabar, usaha lebih sket, doa byk2, insyaallah kejayaan tu pasti akan datang :)

2 comments:

  1. Salam.akak,klau amek kos nii memang xakan jdi doktor ea?so ap contoh kerjaya?dekat hospital jugak ke?😊😊😊

    ReplyDelete
  2. w'salam..yes, memang xkan jadi doktor..klau nak jadi doktor, buat phd la hehe..jadi audiologist..dekat hospital ade, dekat hearing aid centre pon boleh jgk.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...