Sunday, September 16, 2012

Penawar sakit mata

Assalamualaikum..

Entry kali ni mengenai satu penyakit, yang I'm sure most of us penah kena, at least once.. First time aku kena, mase aku form 1 kalau tak silap.. Tapi time tu happy kot kalau kena sebab ade reason untuk balik umah.. Ade sesetengah yang aku dengar, siap amik air mata kawan yang kena sakit mata, sapu kat mata sendiri, dengan harapan kena sakit mata and bley packing barang and balik, horey!!!


This time, umah aku plak dilanda wabak sakit mata..Orang yang first kena ialah anak buah aku yang umur 3 bulan.. Kesian tengok die, dengan mata merah sebelah kiri, kadang2 tangan die sentuh2 mata kiri, gatal kot, tapi die tak nangis :(  Kite yang da dewasa ni pon, kalau kena sakit mata, tuhan je tahu, dengan gatalnye, pastu time solat, rase nak keluar je bola mata waktu sujud, bila bangun tido plak, susah nak bukak mata, huh, sungguh seksa..



Nama medical bagi sakit mata ialah conjuctivitis... Biasenye kalau pegi clinic, Dr akan bagi eyedrop.. Tetapi, aku ade petua traditional untuk sakit mata ni, haa...Tapi masalahnya, aku tak pernah buat petua ni sebab aku ragu2 dengan keberkesanannya... One day, aku bukan Utusan Online (14/9/2012), baca cerita tajuk Keluarga jadi Penentu... Citer tu pasal pelakon Fizz Fairuz yang mengalami jangkitan kuman pada dua2 belah mata.. Time tu minggu pertama die shooting filem hantu kapcai.. Disebabkan jangkitan tu, Dr cakap die kemungkinan buta sebab urat kat mata makin nipis...


"Saya diberitahu untuk menggunakan air kencing pertama waktu pagi. Sesudah itu air tersebut dititiskan di dalam mata sebelum dibasuh. Percaya atau tidak selepas tiga hari berturut-turut melakukannya, mata saya semakin baik," katanya.

Petua ni la yang nenek aku suruh amal kalau sakit mata... Pasni bley la try cuba,hehe... Or sapae2 nak buat reseach pasal ni pon bley jugak.. Maybe ade something dalam air kencing tu yang boleh mengubati sakit mata... Wallahu a'lam :)





6 comments:

  1. hihi.. kebanyakan petua sye search gune susu ibu... anyway tq 4 info... anak tgh sakit mata... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah, ade dengar jugak pasal susu ibu...anyway, akak kena cpt2 bwk anak akak pegi clinic la ye..

      Delete
  2. la nie, anak sy dah kena sakit mata, sy dalam waiting list.....

    ReplyDelete
  3. Btl ker susu ibu amat berkesan tuk baby sakit mata??

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Mohd Amin, yang tu saya xsure laa...baik bawak anak encik gi jumpe Dr je ye..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...