Wednesday, September 19, 2012

Tips Fatin Liyana dalam penulisan blog

Assalamualaikum..

Arini, bangun pagi, solat subuh, mandi, then trus bukak buku, konon2 nak study laa coz 9.30 pagi nanti ade class industrial audiology... Bukan nak study sangat pon, tapi last class, lecturer suruh find something and next class die nak tanye... Haaa, hamik kau, last minute baru nak cari, mula la kalut semacam... TAPIII, tibe2 I got a SMS from my fren, cakap, CLASS CANCEL!!! Wow, bagaikan tindakan refleks, tanganku terus menutup buku, lantas on lappy... First of all, of coz bukak fb, bile da boring, bukak plak blog honeykoyuki... Untuk pengetahuan semua, aku salah sorang follower blog honeykoyuki, iaitu blog kepunyaan Fatin Liyana..


Aku mengenali Fatin Liyana melalui rancangan Safiyya, TV9.. Tak tau la nape, tibe2 rase tertarik nak google name Fatin Liyana and sejak itu lah aku mula follow and always baca la blog die.. Back to the topic, arini aku rasa nak tengok U tube MHI & Nasi Lemak Kopi O yang die jemput Fatin Liyana ke studio.. See, betapa ketinggalan zaman nye aku ni... Aku suka cara die cakap, sopan je.. Die mula menulis blog since 2009 and lepas tu blog die mula meletop2 bagai bunga api stadium... Die juga adalah medical student.. As far as I know, medical student ni those yang always kat library, pakai spec tebal2 & jalan tak tengok kiri kanan (jgn marah ye medical student,hehe, ape yg penting u all mmg hebat)..


Ok, yang kat atas tu adalah gambar time temubual dalam MHI...


Yang ni plak time rancangan Nasi lemak Kopi O


From both rancangan kat atas, Fatin liyana ade selitkan tips dalam penulisan blog

1. Ikhlas
Ikhlas ini sangat penting ye blogger2 sekalian.. Ikhlas di sini bermaksud, kita tulis blog ni bukan sekadar untuk populariti semata2 atau semata2 nak duit nufnang naik ke.. NO !! .. Sila betulkan niat anda sekarang juga ye, terima kasih.. Macam Fatin Liyana, die tak pernah impikan yang one day, die akan jadi celebrity blogger.. Da memang rezeki die kan, rezeki ni Allah yang tentukan... Dan aku pernah dengar kata2 from sorang ustazah, dunia ni, semakin kita kejar, semakin die lari daripada kita.. Maka, larikan lah diri daripadanya, supaya dunia mengejar kita plak...

2. Tulis blog time happy ONLY
Haaa, untuk pengetahuan sume, Fatin Liyana ni akan tulis blog time die happy je... You know why??...Sebab time kite marah, kita tak akan berfikiran waras.. Even kite try cover, tulis la hahahaha or letak smiley mulut besar mane skalipon dalam blog kita ni, sedikit sebanyak akan mempengaruhi jugak gaya penulisan kita... So, tips ni korang bley cuba praktik ye..

3. Biar beri manfaat
Tips ni paling aku setuju... Seboleh-bolehnya, kita tulis something yang bley memberi manfaat kepada those yang bace blog kita... Kalau kita tulis pasal something berkaitan agama, kita sudah berdakwah sebenarnya & kita akan dapat pahala tanpa kita sedari.. Orang2 yang baca blog kita pon akan dapat pahala jugak, insyaallah.. Elakkan daripada menulis something yang memburuk-burukkan orang.. Sebab,, sape kita nak judge orang kan?..

Tu je la tips2 yang aku dapat melalui rancangan yang aku tengok... Happy Blogging :)



3 comments:

  1. Ye ye setuju. Walau tak dinafikan tujuan asal aku buka blog ialah untuk cari duit, tapi macam angan2 nak naik Everest je jadi baik buat blog untuk share entri berfaedah kan? FL memang best mostly entri dia bermanfaat, best dan tak rugi baca. Memang kagum la sebab luas pengalaman dia tambahan pulak student medik memang top la. Saya kenal FL dari bloglist orang, entri 1st sy baca yang masa dia pergi Korea dulu. Untung la FL ni. Ada gaya, ada rupa, ada harta, ada kerjaya dan paling penting ada budi bahasa. Plus, bakal kakak ipar dia Maria Elena! =)

    ReplyDelete
  2. Hi..sye follow awk..sbb sye ternampak Kak FL...comel tu...nanti follow sye balik ye...www.azimahshukor.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...