Saturday, November 29, 2014

Am I pregnant??

Bismillahirrahmanirrahim.....
Assalamualaikum...

30 November ni, usia perkahwinan saya mencecah 4 bulan... Baru 4 bulan kan??tapi da banyak orang tanye... da ade isi blom?da ade berita gembira kee?

Saya ni boleh dikategorikan dalam orang yang period tetap la jugak... Biase kalau delay, paling lamaa pon 2 minggu... and before period, biasenya saya akan naik jerawat... Pada suatu hari, jerawat naik... So, saya tau laa saya mungkin akan period tak lama lagi... Tapi bila sampai masa yang dijangka, still tak datang... Okey, maybe lewat sket kot bulan ni... Takpe laa, biasa la tu....

After seminggu, masih belom datang jugak... Haihhh, ni saya da rasa agak hairan sket... Saya perasan, sekarang ni saya rasa selalu letih.... Tengahari lepas balik lunch, biasa saya akan naik office guna tangga, tapi ni rasa penat dia lain macam, so saya naik lif... Yang kedua plak perut selalu kembung... Rasa macam sokmo nak melepaskan gas jee... Saya rasa macammm mengandung je, so saya buat upt... Saya beli upt line tu kat farmasi... Keputusannyaaaa................



1 jalur je tandanya negative huhu.... Saya bagi tau suami... tapi jawapan die "Alaaa, u beli yang tu memang laa negative sebab benda tu tak sensitive... U cek lain ye, beli yang digital plak".... Abang, awak ni macam ade pengalamann jeee, haha... Disebabkan wajib seorang isteri mentaati suami, saya pon beli yang digital plak...

Pagi tu saya bangun awal, memang niat nak check... Berdebar-debar tunggu result keluar... Keputusannyaaa ialahhhhh.............


Hampa terasa... Takpe laa, belom ada rezeki... Masuk 3 minggu, masih belum ada tanda-tanda nak period...  Saya beli lagi upt... Mungkin baru-baru pregnant, hormon hCG tu tak banyak lagi kan, that's why laa takleh detect lagi... So saya beli yang ni plak, satu kotak tu ade 2 keping, so bley test 2 kali...


Keputusannya masih 1 jalur..... Saya da start give up... Biar laa, kalau mengandung saya happy, kalau tak mengandung, saya redha... Saya berdoa "Ya allah, jika benar aku mengandung, Kau berilah petunjuk, jika aku tak mengandung, Kau berilah juga petunjuk"... Bayangkan laa, sebelum ni you all tak pernah period tak teratur, ni almost 2 bulan tak period... Mesti rasa tertanya-tanya kan??... So pagi khamis lalu, kan ade sekeping lagi upt yang masih belom digunakan, saya decide nak check lagi... This time tak rasa berdebar-debar da, saya berserah... Keputusannyaaa.......

Masih lagi negative.... Takpe laa kan :) Hari tu saya pegi keje macam biasa... Sebelum pegi lunch, pegi toilet dulu.. Tengok2 ya allahhh, da period hahahah.... Terus sms husband, Allah da bagi petunjuk... Alhamdulillahhh....

Saya ade jugak google mengenai masalah saya kat sini... Bila ujian kehamilan menunjukkan negatif, tapi haid saya masih belom datang... Apa yang berlaku? Dia kata, kalau kitaran haid kita biasanya normal dan teratur, tiba-tiba jadi tak teratur atau terhenti, kite kena muhasabah diri, apa yang berubah pada kita punya life style... Adakah kita stress?mungkin bersenam secara berlebihan?atau penurunan berat badan? mungkin juga disebabkan penambahan berat badan?.... Benda2 ni sume boleh menjejaskan tahap hormon kita, dan seterusnya mengganggu kitaran haid... 

Dalam kes saya, saya kira mungkin disebabkan penambahan berat badan hahaha.... Masa nak kawen  dulu sanggup bukak puasa makan bihun sup je kann sebab nak kurusss.... Bila da kawen, sume benda makann, sampai kat umah mak mertua and umah mak before makan jelingg dulu kat suami sebab suami marahh makan banyak... Yang simptom selalu penat and perut kembung tu juz phantom pregnancy syndrome rupanya hahaha... Saya tak cakap plak faktor saya ada masalah ni sebab penambahan berat badan, sebab confirm dengar ceramah free... Kalau dia baca blog ni baru dia tau,hahahha... I'm sorry bang, nati I diet okeyy???

Terima kasih ;) 


3 comments:

  1. Hehe..bila duduk berjauhan ni, kena byk bersabar sikit amy..hahaha.. tp, gigih gila buat upt byk2 kali.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yela, excited kann... lgpon ni first time delay cani sebab tu curious haha :D

      Delete
  2. Salam singgah, jemput segmen: novel diagnosis, header, topup,
    vector art, tudung bawal untuk dimenangi..
    http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...