Saturday, November 15, 2014

Resipi sotong masak merah yang sedappp

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum....

Saya tak pandai masak... Alasan yang selalu diberi ialah sebab duk hostel since form 1 lagi... But I dont think it is satu alasan tapi its a reality... Just balik time weekend je kann, mane sempat nak blaja masak... Lepas spm dulu pon kena pegi plkn, tak sempat jugak nak blaja masak hehe... Tapi sincerely cakap, susah kalau tak pandai masak ni, terutamanya bila da kawen... Sebab tu bagi saya, adalah tersangat penting u all tahu feveret food bakal suami u all... At least ada jugak something yang u all bley masak nanti and suami u all suka... Macam saya, suami saya suka nasi goreng cina... 

Bila kita masak, suami kite nampak berselera, rasa macam hepyyy sangat...Berbaloii penat2 masak... Penah sekali, mase tu baru2 duk skali kann, saya masak nasi, mungkin tersalah lebih masuk air, jadi lembik... Tapi saya buat jugak nasi goreng cina... Suami makan skett je, tak abes... Rasa sedih sangat, rasa macam ya allahh, kesiannye suami aku dapat bini cam aku....

Pernah sekali, nak try buat tomyam... Balik keje penat2 terus pegi dapur, punye la semangat nak masak... Bila da siap, rasa macam da sedap, tapi suami makan sket je... Rase sedih, tapi baru tahu dia tak makan makanan yang pedas.... Biasa laa, kite tak kenal each other very well lagi kan... But believe me, practice makes perfect... Even saya sekarang ni takde la pro sangat tapi benda2 yang simple tu da boleh laa...

Semalam saya buat sotong masak merah... Before ni da penah buat sekali, jadiii... tapi macam tak cukup rasa... Tak tahu apa yang tak cukup... So saya google kot2 ade yang kena tambah pape kan... Saya jumpa blog Seindah bicara sesedap rasa Akak ni dia tak masukkan gula, die guna gula melaka...So, macam ni ye cara-cara membuat sotong masak merah yang saya buat... Saya tak tulis bawang bape biji, u all agak2 laa...



Bahan-bahan......
Sotong
Bawang merah, bawang putih & bawang besar
Halia
Cili giling
Gula melaka
Sos cili
Sos tomato
Air asam jawa
Garam

Cara-cara
1) Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia
2) Letak cili giling dalam bahan tumbuk then tumis
3) Bila agak2 da masak, masukkan gula melaka, air asam jawa, sos cili, sos tomato, garam secukup rasa
4) Masukkan sotong
5) Bila sotong da masak, masuk bawang besar yang dihiris nipis.

Memang sedappp... Betol akak tu cakap, gula melaka tu memberi rasa lemak2 manis, masin & pedas... Selama mencubaa....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...