Monday, February 11, 2013

Hargailah selagi ada

Assalamualaikum....

First of all, aku nak ucapkan Selamat Pengantin Baru, semoga bahagia hingga ke syurga khusus buat my cousin, Zarina Ismail or Kak Na dan juga kawan semasa sekolah rendah, Zaleha... Sebelum ni, planning memang nak balik sempena cuti chinese new year, tapi last minute tak jadi sebab busy dengan data collection untuk fyp... Sampai da 2, 3 orang kawan aku tegur, katanya aku makin slim,diet ek?ke sebab busy ngan fyp?haha... Tak tahu lah, memang laa busy ngan fyp tapi takde la sampai tak lalu makan plak...  Alhamdulillah laa kalau betol ape yang diorang cakap tu, memang sekarang ni aku ade misi untuk turunkan berat badan sket sebab jelez tengok sorang kawan ni pakai maxi dress, so nak pakai jugak kena kurus sket, baru cantik,hehe :) Enough for the introduction, sebenarnya aku ada satu cerita yang nak di share....

Semalam, aku baca status update daripada kawan aku, Yat kat facebook, petikan ayat daripada Surah Al Ankabuut, ayat 2-3

"..Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."

Melalui status tersebut, aku mengesyaki die sekarang sedang diberi ujian yang berat... Aku baca komen2 di bawah and then tak puas hati dengan komen2 tersebut, aku tanya die sendiri... Ternyata betol, ayahnya kini sedang dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan disebabkan demam malaria, sudah 4 hari tak sedarkan diri, dan kuman tu telah menjangkiti jantung, buah pinggang dan hati....Demam malaria adalah disebabkan gigitan nyamuk Anopheles yang da infected... After infection, parasit tu akan travel melalui salur darah ke hati, die akan jadi mature kat situ, then akan menjangkiti sel darah merah, (from sini) ... Hati aku rase tergerak nak melawat ayah die, so aku pegi ke HTAA dengan my roomate tengahari tadi time melawat, dalam pukul 1.15 pm... 

Ayah Yat sekarang dalam keadaan kritikal dan ditempatkan di wad ICU, so time melawat takleh masuk ramai2, hanya 2 orang dibenarkan masuk dalam satu mase, so kena gilir2...  Mula2 aku ingat taknak masuk sebab ramai kan adik beradik and family yat yang lain, yang nak masuk, tapi yat panggil jugak aku masuk dengan die...So, aku pon pegi laa... Ayah yat masih tak sedarkan diri, dibantu dengan alat bantuan pernafasan, pastu ada machine tukar darah sebab darah dalam badannya telah dicemari oleh kuman tu... Yat bercakap2 dengan ayah die dengan nada berbisik kat telinganya, mintak maaf, cium tangan ayah die sambil menangis, situasi tu sangat memilukan dan saat tu aku teringat sangat kat abah... Hargailah ayah kita selagi dia masih hidup... Jangan sampai bila da sakit, baru kita nak menyesal.... Marilah sama2 kita berdoa dan solat hajat, semoga Allah menyembuhkan penyakit ayah Yat... Buat Yat, semoga Allah memberi kekuatan kepadamu....  






3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...