Friday, August 19, 2011

Tips Belajar

Saya bukanlah seorang best student yg manjadi kesayangan guru2 ketika di alam persekolahan....saya juga bukanlah seorang top student di universiti, tapi saya diberi kelapangan rezeki oleh Allah s.w.t, sehingga berjaya berada di universiti skrg...tips2 ni mayb bley tolong u all, especially bagi adik2 yg akan exam taun ni :)

1. Before study, make sure,baca doa dulu, ni la doa2 yg saya amalkan tiap2 kali nak study..





2. Before exam, saya akan bernazar....nazar ni kite berjanji kita akan buat sumthing if Allah tunaikan hasrat kita...biasenye, saya akan puasa nazar....bagi saya, saya amat yakin nazar ni berkesan sbb tiap2 kali saya bernazar, impian saya pasti akan tercapai :)

3. Bile dekat2 nak exam, mesti tension kan, especially for those yg suka study last minute,hehe....time ni, byk2 kan bace Quran n solat hajat, supaya kita akan rase lebih tenang....kalau bley, jgn la paksa2 diri sgt, minum nescafe stay up sampai kol 4, 5 pagi, no !! study sampai yg termampu saje n bertawakal la :)

4. Make sure before exam, kite abeskan revison at least 2 kali...first round tu kite bace, fahamkan sume skali, kalau tak faham, bley la tanye kwn2 or ckgu...second round study, baru bley kita hafal..

Ape yang penting, kena byk doa :) wishing u all da best of luck :)




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...