Tuesday, January 29, 2013

Lawatan ke rumah Juara Pertandingan Pidato Antarabangsa



Assalamualaikum....

Bagi peminat2 pidato, mereka mungkin mengenali figura di atas... Pemilik nama Fathiah Ibrahim ini adalah anak jati Kelantan, di mana beliau telah menjuarai Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2012, Piala Perdana Menteri, kategori Nusantara.... Hehe, gaya penulisan aku kali ni cam wartawan Utusan Malaysia plak kan??... Sebenarnya, da lama pertandingan ni berlangsung, kalau tak silap bulan Mac tahun lepas, tapi sekarang baru timbul idea nak tulis pasal Fathiah ni, gara2 pegi melawat dia kat umah time cuti aritu,hehe... Fathiah ni dikenali dengan nama Cik Yah di kalangan kawan2 die... Macam mana aku boleh kenal Cik Yah ni?? haaa, begini ceritanya....


Aku pon tak tau nak start macam mana... Aiii, memang takde bakat nak jadi penulis novel cam Aisya Sofea laa... Senang cerita, aku kenal Cik Yah ni mase sama2 menjalani PLKN di Damai Park Resort, Merbok, Kedah... Kitorang duduk satu dorm, katil pon dekat2, memang kamcing la.. Selain kitorang berdua, ade dua orang lagi kawan baik kitorang kat sane, Nada Nasuha & Norizan (Ije)... Nak gi mane2 pon, kitorang akan pegi sama2... Kol 2 petang, kitorang kena berbaris kat padang kawad, siap pakai baju loreng ngan but... Even jurulatih yang misai lentik tu jerit suruh cepat and then dia akan kira, sape lambat kena denda, kitorang akan sama2 tunggu jugak, sampai sume siap ikat tali but masing2, then baru lari2 pegi padang kawad, haa, see, betapa sejatinya persahabatan kami,haha...

Cik yah ni, kat sane pon memang die da femes, sebab die jadi ketua wirawati... pagi, petang, siang malam, "Wirawati, barriss, barrrrisss sedia....sennnanggg diri"... Tu je la keje dia,haha... Pastu apa yang aku tengok, Cik Yah ni seorang yang protector, kalau duduk ngan die akan rasa selamat sebab mulut die is her weapon...Maksud aku, bukannye die ni mulut laser ke ape, tapi ape yang die cakap kalau die nak defend something, memang seolah2 die sedang berbahas...  Sebab tu die boleh jadi seorang pemidato dan pembahas yang hebat kan?hehe....

Even perkenalan kitorang kat PLKN cuma 3 bulan, tapi sampai sekarang kitorang still keep in touch... Cuti aritu, aku sempat laa pegi melawat Cik Yah kat umah die ngan Nada, Ije tak dapat join sebab ade hal... Best sangat sembang2 mengenai perkembangan masing2, sambil menikmati spageti... Perkenalan selama 3 bulan telah membawa kepada persahabatan selama 6 tahun, tu lah ungkapan yang boleh menggambarkan kami berempat... Bagi sape2 yang teringin nak tengok Cik Yah pidato, bley tengok kat bawah ni ye...     




"Rumah kita memang kecil, tapi itulah syurga buat saya
Wang kita memang tidak banyak, namun saya merasa nikmat dan mewahnya hidup kita"

Kata2 Cik Yah dalam pidato tu memang terkesan di hati aku... Cik Yah memang hebat, no wonder laa die menang kan?... Pape pon, Cik Yah, I'm proud of you :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...