Thursday, January 5, 2012

Risiko belajar di overseas...




Sekarang ni negara kita gempar dengan berita tentang seorang pelajar cemerlang yang kini belajar di luar negara, seakan-akan sudah berubah mengikut budaya barat.. Of course la, berita2 macam ni, membuatkan golongan parents ni teragak2 untuk menghantar anak2 belajar kat luar negara kan?..  Mula2 saya tengok foto2 pelajar tersebut, memang saya sangat terkejut, sebab saya mengenali dia melalui media massa & elektronik sebagai seorang yang imejnya betudung, sopan santun, air mukanya pon, nampak la cam muka kuat study kan, sebab tu bley jadi pelajar cemerlang.. First time saya tengok gambar tu, saya tak percaya itu adalah dia, saya kira mungkin ada orang yang tak suka dia, then, nak menjatuhkan dia.


Dalam paper, ade statement from her mom yang mengatakan sebenarnya dia memang tak bertudung. Ok, pastu siap cakap die sendiri yang hadiahkan legging tu. Ibu mana tak sayangkan anak kan, I know..tapi kalau anak da buat something yang salah, kesalahan tersebut seharusnya diakui, bukannye di ‘back up’.. tapi saya tak berani nak komen banyak2 sebab saya sendiri tak belajar di luar negara, so, mungkin la kalau kita sendiri pon berada di tempat die, kita akan melakukan benda yang sama. Tapi, apa yang saya perhatikan, kawan2 saya ramai je yang belajar di luar negara, tapi, tudung masih berada di kepala & status2 di fb dan juga post2 kat blog, still lagi ade diselitkan message2 islamik and translation ayat2 Quran..Saya sangat respect kat kawan2 saya yang sebegitu :)


So, jom la sama2 kita doakan semoga pelajar tersebut kembali ke pangkal jalan…Kite kena ingat, sehebat mana pon kita, sepandai mane pon kita, tu adalah kurniaan Allah..Hidup tanpa redha allah, tak kan ke mana.. Saya nak tekankan di sini, tak semua yang belajar di luar negara akan mengikut budaya  barat.. So, kepada parents, sebelum hantar anak ke luar negara, make sure didik anak2 dengan agama yang cukup, make sure solat nya dijaga, insyaallah, anak anda selamat… Sesungguhnya solat itu dapat mencegah perbuatan mungkar…So, bila solat dijaga, insyaallah, akan ada benteng yang kuat untuk kita tahan diri kita daripada budaya2 yang tak baik ni….wallahu a’lam  :)




 

7 comments:

  1. yup...kalo betol DIA yang dimaksudkan tu, harap2 DIA kembali ke pangkal jalan :)

    ReplyDelete
  2. niat tu penting sbenanye..
    hrap2 dijauhkan dari bnde2 mcm tu..
    kesian mak ayah =(

    ReplyDelete
  3. yup, betol tu shaa....hubungan ngn allah kena jaga, insyaallah kalau jaga hubungan ngn allah, allah jaga kita drpd bnda2 yg xelok :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. hurmm..mintak jauh la dari semua ni..anak2 nnt pon..hehehe..in my opinion lah kan,maybe dia ade salah..so,buat ni jadi pengajaran lah.yup.!!dia boleh dijadikan contoh..tapi amik lah contoh yg baik,belajar pandai..bukan contoh makna kene ikut semua yg dia buat..kita sendiri pun dah tahu mane baik mane buruk..kan..tu hak dia,kita dah nasihat n dia terima.lagipun mak dia pun dah backup dia kan..semoga dia berubah one day nnt..:)..semua orang penah buat silap kan?hehe

    jngan lebihkan ilmu dunia dengan abaikan ilmu akhirat..aminnn..moga kita pun xalpa n sentiasa disedarkan..~~saya manusia yg selalu silap dan lalai..:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...