Sunday, January 1, 2012

Kisah Hati...



Kisah ini bukanlah kisah yang terjadi pada diri saya, tapi kisah ni adalah kisah seseorang yang cukup akrab dengan saya. .. Walaupun tak pernah mengikuti kursus kaunseling rumah tangga (kursus pra perkahwinan da, ok) secara formal, tapi pengalaman sekali disakiti membuatkan saya cukup2 faham perasaan kawan2 yang sudi bercerita mengenai pengalaman disakiti oleh seorang lelaki…Sakit kan??...tapi saya percaya, jika benda ni berlaku kat anda, bermakna die bukanlah jodoh yang sesuai untuk anda, so tak perlu la nak nangis2 sampai tak lalu makan, tak lena tido, it’s useless!! Anda kena bersyukur sebab kalau die tinggalkan anda bila anda da anak 3, lagi seksa kan??.. Earlier is better  :)

Kisahnya bermula begini…. Saya refer kawan saya tu sebagai Nana… Dia ni seorang yang baik, agamanya bagus, die tak bergaul sangat dengan lelaki and sekarang die sudah bekerja.. One day, ade seorang officemate die nak kenalkan die kat seorang lelaki ni..katanya lelaki tu sekarang tengah nak cari calon isteri, sudah bekerja jugak… So, die bagi la link fb nana kat laki tu and start from there la laki tu mula chatting2 dengan nana.. Nana suka bercerita pasal laki tu kat saya… Nana pernah cakap, everytime chatting tu, diorang sembang pasal agama…Laki tu selalu tanye pasal solat, solat sunat, tazkirah2 and everything benda2 islamic la, yang membuatkan bila saya dengar nana cerita tu..wow! memang sangat perfect, beruntung kalau nana dapat die…Die selalu nasihat kat nana, before tidur jangan lupa solat sunat, sebab solat wajib ni belum tentu perfect & allah akan terima, so solat sunat la yang akan tampung ketidaksempurnaan itu… pastu, kalau nana buat lawak sket, die gelak, then cepat2 istighfar, sebab tak elok kan ketawa banyak2… So, dalam fikiran saya, yes, he’s a good guy!

One day, nana bagitau saya laki tu serius nak jadikan die isteri.. Saya terkejut jgk, sebab rasenya masih terlalu awal…diorang baru kenal bape bulan, tak kan nak kawen terus kot.. Saya tak berani nak komen ape2 sebab saya tak kenal laki tu.. Cuma saya nasihat la, kalau boleh, kawan la lama sket, biar betol2 kenal die dulu.. Saya tak halang la, memandangkan laki tu baik kan… Biase la, orang baik, tak kan nak kawan lame2 kot, mesti nak kawen cepat kan..

Dalam last week, nana message saya lagi..Katanya, laki tu da pegi jumpa parent die..Hah??saya terkejut,,Ok, bagus la camtu..Itu tandanya laki tu benar2 serius dengan nana…Tapi !!!! dengan nada sedihnya nana mula bercerita, after laki tu jumpe parent nana, die mula berubah… takde message langsung macam biase and yang paling saya geram, die block nana kat fb..Kejam tak???...Nana tak tahu apa silap die sampai die buat camtu sekali… Die dah jumpa parent nana tapi die bley buat macam tu??..apa pandangan u all kat laki tu??...For me, die memang IRRESPONSIBLE!!!….Die ingat pegi jumpe parent ni benda main2 ke??...Malu la nana kat family…Tapi saya akui, nana pon silap jugak, terus bagi laki yang die sendiri pon tak bape nak kenal jumpe parent…Tapi biase la, tu sebenarnya pengajaran, supaya jangan mudah sangat percaya kat lelaki… For nana, jangan sedih2 ye, die bukan jodoh anda.. Lain kali kena lebih berhati2 .. Wallahua’lam :)






9 comments:

  1. everything happened for a reason. :)

    ReplyDelete
  2. betol tu ain...tp kesian la kat kwn amy tu :(

    ReplyDelete
  3. Setuju ngan ainraus..ntah2 ade yang x kene..but laki tu xnmak ckap..apa pun..sume da blaku..hopefully jadi pngajaran kat Nana..jangan mudah pcaya pada org...Zaman skrang ni..bukan sume llki yang bijak berbicara tentang agama tu..baik isi haty nya..

    ReplyDelete
  4. Sy setuju Dhaniya..seeloknya laki tu explain la btol2, jgn la main tinggal org camtu je...hope nana learnt something from it..

    ReplyDelete
  5. ermm..act tertanya2 ape jadi mase jumpa parents dia..nape cam tiba2 je brubah??drastik sangat..hishhh..xsuka..cuba ade rase tanggungjawab sikit.if pape,explain la dulu..btw,hope nana kuat.ape2 jadi semua terbaik dari DIA sebenarnya..:)..sabar ye nana..

    ReplyDelete
  6. amy pon xtau jgk gapo jadi mase laki tu pegi jupo parent nana...tu la, kite doa nana kuat la ye :)

    ReplyDelete
  7. aminn..moga nana kuat tempuh semua nih..xpe..saem2 macam amy ade nge dia sokmo,insyaALLAH kuat..:).bila hati dah betul2 redha dengan pe jadi,perlahan2 nnt buleh napok hikmah jadi gini..moga semua hop nana nak tahu,1day nnt akan ade jawapan dia..be strong nana eh..:)

    ReplyDelete
  8. peliknya..tibe2..sumtin wrong maybe~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...