Sunday, September 11, 2011

Ramadhan dan Syawal

Taun ni, alhamdulillah aku dpt b'puasa almost sbulan kat umah (tp 4 ari kena raye kat kuantan jgk sbb the first 4 days of ramadan tu ade practical)...Sgt b'syukur sbb dpt b'sahur n b'buka ngn family tercinta...Time b'sahur ni, biasenye kol 4.30 pagi aku ngn my mom da bgn, tp biasenye xmsk la, juz panaskan lauk2 time b'buka..adik2 ngn abah, biasenye xmkn nasi, diorang juz minum air ngn mkn biskut je...after sahur ni, aku xtido, aku tnggu subuh dulu, solat...pastu start la tolong mak bt keje2 umah..pg2 time weekdays, aku ngn mak aku je la duk kat umah, adik2 sume g skola, time ni tibe2 jadi anak tunggal,hehe, bley la dpt perhatian lbey sket,haha..

Utk b'buka puase plak, kol 5 ptg tu, kitorang da start masuk dapur...menu yg paling femes kat umah aku time puase ni ialah ayam paprik..tiap2 kali bkk puase, mmg ayam akan ade sbb adik bongsu aku xmkn lngsung ikan..best sgt bile ingat suasana puasa kat umah, hingga akhir2 ramadan tu, rase sedih sgt ramadan da nak berlalu...after bkk puase, aku solat maghrib n siap2 nak g surau, smayang terawih...biase aku pegi ngn abah n nenek aku..best jgk pegi surau ni sbb bley kenal ngn org kmpung...kbyakan org2 kmpung ni xkenal aku sbb jrg sgt duk kat umah kan, klau duk kat umah pon, duk t'perap je :)


Pada hari raya tu, aku bgn seawal 5.30 pg, pastu tlg2 mak ngn akak aku msk nasi minyak...agak penat jgk la, rase cam nak bt kenduri kawen plak,hehe....pastu, aku siap2 nak g surau, nak solat sunat aidilfitri...bile blk tu, ade la saudara mara dtg n b'salam-salaman...taun ni, aku still dpt duit raye,hehe..raye pertama tu, aku pegi kampung abah aku, pegi menziarah pusara arwah atok ngn nenek sblh abah (ak sendiri xpenah tgk arwah)..pastu pegi umah sepupu2, pakcik pastu umah mertua abg aku :) aritu aku mkn nasi mnyak, nasi ayam, bihun goreng...

Raya kedua plak, family aku beraya di KB, kitorang pegi open house umah mertua abg aku, aku mkn bihun, nasi ngn mee goreng...pastu pegi umah makcik aku, mkn satey ngn kek je, xlarat sgt da nak mkn nasi,hehe..raye ketiga aku xpegi mane2, tnggu org je dtg umah...arini ade org special nak dtg,hehe...die dtg bwk 3 org adik2 die :) pastu aritu jgk ade jiran2 n family abg ipar aku dtg....aritu aku dpt duit raye paling byk,haha...


Raye keempat, raye di KB lagi...ade org buat open house :P aku pegi ngn ma, abah, adik2 ngn family abg aku...nasi dagang kat umah die sgt sedap, n satey pon sedap...4 ari aku beraya sakan...sbb biasenye raye ke 2 tu aku da xraye da, tgk tv kat umah je....taun ni agak special sket :) Di kesempatan ni jgk, aku nak mintak maaf kat sesape je yg bace blog ni, if ade silap n salah...semoga kite berjumpe lagi ramadan n syawal pada taun depan, amin.....

6 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...