Friday, April 6, 2012

Tips mudah untuk slim

Assalamualaikum
Good news untuk adik2, akak2, makcik2 yang dah lama berhajat nak turunkan berat badan, tapi tak turun2 jugak... Saya ade beberapa tips untuk slimkan badan ni (even aku sendiri pon xberapa nak slim) yang bley u all try..

Tips pertama: MINUM  BANYAK AIR


Haaa, tips ni paling mudah yang u all bley buat.. Menurut satu artikel ni yang saya baca, memang minum banyak air adalah salah satu cara untuk turunkan berat badan..Tapi make sure air kosong la ye, bukan air teh beng, milo beng, sirap bandung, singo beng dan serba maknike jenis air manis ye (dapat kencing manis nanti salahkan aku plak,hehe)...Cane air kosong ni bley kurangkan berat badan,haaa, ini adalah reasonnya:

  •  Proses pembakaran kalori ni sebenarnya memerlukan air yang mencukupi untuk berfungsi dengan sempurna.. So, kalau minum banyak air, kalori ni akan terbakar dengan efektif. 
  • Proses pembakaran kalori ni akan mengeluarkan toksin. So, air penting untuk flush toksin ni keluar daripada badan.
  • Seperti yang kita tahu, serat penting untuk penghadaman... Tapi kalau air tak cukup, ia akan menyebabkan sembelit.. 

Tips Kedua: BANYAKKAN BERGERAK

Disebabkan ramai yang tak suka spend mase untuk exercise, why not kalau kita banyakkan bergerak..Sebagai contoh, kalau sape2 yang duk kat hostel tu, ape kata kalau kita basuh tangan je baju2 kita tu, tak payah pakai washing machine?? Selain bley save duit, yela sekali basuh, 2 ringgit kan? Kita dapat exercise kan kita punye lengan ni,kan?... Kalau da biarkan baju tu penuh 2 baldi, of coz la xlarat nak basuh..Why not kalau kita cuba basuh baju dalam 2 or 3 hari sekali ke, baru la baju2 kita tu takde la sampai melimpah ruah daripada baldi...






Tips Ketiga: KURANGKAN MINUMAN BERGAS & JUNK FOOD

Tips ni u all sume da tau kan, cume nak praktik je susah... Make sure u all jangan laa hampiri mesin gedege or name saintifiknya vending machine untuk membeli minuman bergas ye !! Untuk junk food plak, kena kurangkan jugak... Time keluar beli barang2 dapur kat Carrefour ke Mydin ke, sila jangan lalu bahagian makanan rapu ye, sebaliknya lalu lah kat bahagian buah buahan..



Tips Terakhir

Ni sebagai tambahan je... Sebenarnya, saya baru try minum sejenis teh ni iaitu Clenxtea... tapi saya tak tau lagi sejauh mane keberkesanannya, sebab baru minum 2 uncang.. Harganya murah je RM 28.80, ade kat farmasi... dalam tu ade 20 uncang...Saya hanya minum time weekend je sebab taknak konsentrasi waktu dalam kelas terganggu,hehe... Bila minum teh ni, ade la jugak rase memulas2 sket tapi takde la sampai cirit birit, sampai 2 hari duk dalam toilet je..


Setakat tu je la perkongsian untuk kali ni... Kite sama2 cuba ye :)




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...