Wednesday, April 4, 2012

Perfume Beralkohol??....Bley nak solat ni?

Assalamualaikum....
Saya tengah berusaha mereka tajuk entry yg sesempoi mungkin, disebabkan ade feedback dari sorang figura ni, die kata tajuk2 entry saya macam tajuk perbincangan dalam Malaysia Hari Ini... Tapi takpe la, tu adalah teguran yang membina... Saya sure la, mesti ramai yang suka pakai perfume kan??...Tapi bila fikir2, eh, pasni nak solat, bley ke pakai perfume yang ade alkohol ni? sah ke solat nanti??..last2, xjadi pakai...Benda camni la yang saya selalu hadapi..So, saya google, dan saya terbaca mengenai isu ni....





Jawapannya mengenai pemakaian perfume beralkohol dalam solat ialah HARUS & SAH SOLAT..

Hujahnya ialah "Benar 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol, tetapi ia jenis “Denatured alcohol” yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan. Sila rujuk Denatured Alcohol . Adapun, alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak, ia menggunakan ‘Absolute ethanol’ iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak, barangsiapa yang meminumnya pula, ia mungkin boleh membawa seseorang itu ke alam barzakh dengan segera ! dan bukannya mabuk"..


So, takde alasan ye taknak solat bile pakai perfume :)












No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...