Friday, September 12, 2014

Checklist Persiapan Kawen

Bismillahirrahmanirrahim.....
Assalamualaikum...

"Saya terima nikahnya Amelia Hanim Bt Mat Lazim dengan mas kahwinnya sebanyak $$$ tunai"
Dengan hanya sekali lafaz, saya telah sah menjadi isteri kepada Muhd Khalis Bin Kamarolzaman... Alhamdulillah...

Untuk entry kali ni, saya nak share pasal persiapan2 sebelum majlis perkahwinan... Seriously, it is not an easy task... Macam2 kena settle, sampai gaduh2 dengan tunang... Actually, benda tu biasa... That is why, komunikasi, tolak ansur, discussion tersangattt laa penting... So, kepada bakal2 pengantin sekalian, kat sini saya nak bagi sikit panduan laa untuk memudahkan urusan korang...

1. Kursus kawen
Saya rasa sume orang da sedia maklum, before kawen, korang MESTI menghadiri Kursus Pra Perkahwinan dan korang MESTI ada sijil kursus kawen hokey... Kursus ni biasenye diadakan selama 2 hari... Adik2 yang blaja kat uni or kolej, biase ade jugak kursus ni, so better u all pegi time blaja sebab tak rugi... Sijil ni takde expiry date... lagi satu, bayarannya murah berbanding u all buat kat luar...

2. Booking Pelamin
Saya mula buat persiapan kawen secara serious agak2 dalam 3 bulan sebelum tarikh nikah... Sebab tarikh kawen saya time raya, which is peak season, so kena booking cepat... Saya sewa kat Butik Pengantin Kak Zan... pakej yang saya amik termasuk hiasan pelamin, baju 3 pasang, make up sekali, khemah VIP 2 buah dan hiasan barang hantaran... Tuan punye butik tu sangatt friendly...



3. HIV test
Bley buat kat mane2 hospital... Valid 6 bulan kalau tak silap... Misi cucuk sket kat hujung jari, then amik sket sample darah, test... Result tau on the spot, die kasi dalam envelope...

4. Borang nikah
Haaa, yang ni agak complicated sket... Prosedur saya tak sure sama ada sama or berlainan bagi setiap negeri... So kat sini saya nak share prosedur nikah bagi negeri kelantan... Mula-mula sekali, bakal suami kena amik borang kelulusan nikah di luar mukim daripada imam kampung masing2... Yela sebab kitorang berlainan mukim kan... Bakal suami kena isi borang tu dan dapatkan signature imam kampung ye... After that, borang tadi, bakal suami kena serahkan kepada bakal isteri... Bakal isteri pulak kena serahkan borang tu kat imam kampung bakal isteri beserta salinan ic bakal isteri, salinan ic wali, salinan ic 2 orang saksi, salinan sijil kursus kawen dan result HIV test yang dalam envelope tadi... Harap jelas ye sebab bab borang ni laa yang saya paling pening dulu....

5. Barang Hantaran
Barang hantaran ni kitorang beli sikit2... Yela kalau nak beli sekali gus memang sakittt laa kan haha... Saya menerima 7 dulang hantaran daripada pihak lelaki berupa handbag, kasut, kain sembahyang, kain pasang, kek, coklat, pulut kuning... Saya bagi pihak perempuan membalas 9 dulang hantaran berupa kasut, bag, baju kemeja dan seluar slack, set perfume, kek, coklat, buah, pulut kuning, sejadah dan kain pelikat.

6. Booking kad
Saya tempah kad kawin kat Kad Kahwin On9.. Kitorang amik pakej yang berharga RM690... Dalam pakej tu ada 1000 keping kad, saya divide dengan suami, so sorang dapat 500 keping kad, then ada guest book, props, penunjuk arah, thank you tag, 2 bunting dan 1 banner... Saya rase pakej ni da murah... Kedai dia dekat wakaf che yeh, btol2 sebelah McD... 


wasalam :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...