Monday, November 28, 2011

Jom check solat kita

Baru2 ni, saya terbaca 1 article yg saya search mengenai kesilapan umum dlm solat by saudara Ruslan Mamat (2007)...article tu ada 61 pages, but saya xsempat nak baca sume..For this entry, saya highlight kan bbrp kesalahan shj dulu ye, nati kalau masa mengizinkan utk saya terus 'study' article ni, saya akan update kesalahan seterusnya....saya rasa article ni sgt2 pnting, supaya kita bley nilai bagaimana solat kita yg kita buat hari2..solat ni ada lah, perkara yg pertama yg akan dihisab kelak, so, dlm bab solat ni, kita xbley ambik ringan..

1. Tidak memerhatikan kesempurnaan wuduk

     Kesempurnaan wuduk tu maknanya, kita ratakan air ke angota2 rukun wuduk..
     Dari Abu Hurairah RA., katanya: “Sempurnakanlah olehmu wudhukmu sebab
     sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Celakalah bagi tumit-tumit yakni kaki yang
     tidak dibasuh secara sempurna ketika melakukan wudhuk dari siksa api neraka.”

     (Hadis riwayat Imam Bukhari). (Ruslan, 2007)

2. Melafazkan niat

     Part ni saya paling suka sbb saya ade problem sket mengenai niat...tp bila baca article ni, mmg problem tu
     da settle, alhamdulilllah...sape2 yg ade masalah was2 mase niat, ni lah die punye solution, jom baca :)
     Dlm article ni, die ckp, sebenarnye xde nas pon yg mengatakan Rasulullah s.w.t melafazkan niat waktu    
     mulakan solat. Niat ni maksudnya sengajakan diri utk solat, hambakan diri kpd Allah semata2 &  
     kuatkannya dlm hati..

Saudara Ruslan Mamat said " Tidak perlulah kita melafazkan “USolli fardhu……………….”    sebagaimana yang diamalkan oleh kebanyakan kita kerana amalan melafazkan niat ini bertentangan dengan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. Ramai di kalangan kita,hanya tahu melafazkan niat tetapi tidak tahu pula makna yang dilafazkannya"

 "Jika kamu bangkit hendak solat, maka baguskanlah wudhukmu, kemudian mengadaplah ke arah kiblat lalu bertakbirlah, selanjutnya bacalah yang termudah bagimu dari Al-Qur’an……..." (Hadis riwayat Imam Bukhari).

Ada sesetengah org yg ade masalah was2 waktu niat...tp sebenarnya menurut article ni, bila kita bangun hendak solat, tu sebenarnya menunjukkan keinginan utk solat and itu sudah dikira niat..

 Tu je la utk kali ni....diharapkan ini sedikit sebanyak dpt membantu those yg ade masalah was2 mase niat...was2 tu sebenarnya adalan bisikan syaitan...sape2 yg ade was2, don't give up...jgn sedih2 sbb nanti syaitan akan lebih gembira...Anda kena kuat dlm berjihad melawan syaitan...wallahu a'lam..

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...